به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالمطهر محمدخانی درباره آخرین وضعیت اتوبوسهای جدید پایتخت، اظهار کرد: همانطور که میدانید امسال قرارداد خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان بسته شد.
وی با بیان اینکه از این جمع، ۵۰۰ دستگاه برقی است و قرار است توسط شرکتهای دانشبنیان داخلی ساخته شود، اضافه کرد: قرارداد ۵۰۰ دستگاه دیگر، اما بدلیل بدقولی شرکت خودروساز و ناتوانی از ایفای تعهدات، فسخ شد. البته امیدواریم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داخلی تا سال آینده تحویل شهرداری تهران شوند.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران درباره وضعیت قراردادهای دیگر نیز بیان کرد: ۱۰۰۰ دستگاه با شرکت عقاب از مجموعههای خوشنام، قرارداد بسته شده بود. علیرغم ایفای تعهدات و پرداخت پیشپرداخت، این خودروساز تا این لحظه حداکثر حدود ۱۲۰ دستگاه را تحویل داده است. شرکت اسنا هم در حدود ۵۰ دستگاه تحویل داده است.
محمدخانی با تأکید بر اینکه نمیتوان مردم را زیر آفتاب و برف معطل بدعهدی خودروسازان داخلی نگاه داشت، گفت: یک قرارداد ۵۰ دستگاهی نیز با یک مجموعه خصوصی در سال ۱۴۰۰ برای احداث، تملک و بهرهبرداری از ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی بسته شده بود که آن هم تا این لحظه بیشتر از ۱۸ دستگاه وارد کشور نشده است.
وی با یادآوری اینکه اوضاع شرکتهای داخلی، شهرداری را ناگزیر از واردات اتوبوس کرد، خاطرنشان کرد: اتوبوسهایی که در بسته بزرگ برقیسازی ناوگان عمومی پایتخت از چین خریداری شده، با برند معتبر و طبق تازهترین استانداردهای روز دنیاست. طرف چینی تعهد داده تا حداکثر ۶ ماه پس از فعال شدن قرارداد، همه بسته را تحویل ما دهد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متری برقی از چین خریداری شده، افزود: یک دستگاه از این اتوبوسها به همراه دهها دستگاه تاکسی برقی و دهها دستگاه موتور کار برقی، به ارزش حدود ۲ میلیون دلار وارد تهران شده که بهزودی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
محمدخانی شرط فعال شدن قرارداد با طرف چینی را انجام مقدمات قانونی در ایران و چین و البته پرداخت ۲۰درصد پیشپرداخت قرارداد دانست و گفت: در مذاکرات صورتگرفته در روزهای اخیر، بخش قابل توجهی از الزامات قانونی و مجوزهای لازم، هماهنگ شده است و امیدواریم با نهایی شدن موضوع هرچه سریعتر ۲۰ درصد پیشپرداخت هم به نفع شرکای چینی کارسازی شود.
وی درباره زمان تحویل بسته اتوبوسها و خودروهای برقی به شهرداری تهران، تصریح کرد: طبق قرارداد، طرف چینی موظف است حداکثر تا ۶ ماه پس از پرداخت ۲۰ درصد، همه وسایل خریداری شده را اعم از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۱۵۰هزار دستگاه موتور کار را تحویل دهد و میتوان امیدوار بود بخش خوبی از این خودروها در شش ماهه آینده سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان عمومی پایتخت شوند.
سخنگوی شهرداری تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با عمل به تعهدات شرکتهای داخلی به قرارداد و رسیدن اتوبوسهای چینی برقی و تازهنفس به تهران، سال ۱۴۰۳ سال تحول در ناوگان عمومی پایتخت باشد. / ایسنا